Tentoonstelling

Op de thee bij de Polling inventarisatie.

Dat de Polling collectie heel divers is, met meer dan 10.000 stuks aardewerk van alle Maastrichtse fabrieken, wisten we. Maar dat er nog zo’n bijzonder stuk tevoorschijn zou komen was wel een hele grote verrassing. Twee weken geleden stond hij ineens op de tafel met dat prachtige art deco decor, een lust voor het oog. Het Bonnefanten vond dan ook dat deze theepot, model Turk uit ca. 1934 met beeldmerk 573, een voetstuk verdiende en hij staat dan nu ook prominent aanwezig te zijn op een eigen sokkel. Een prachtstuk dat niet verloren is gegaan dankzij meneer en mevrouw Polling.
Dit “theepotje” is te zien samen met een beperkt deel uit de collectie Polling in het Bonnefantenmuseum. Op de woensdagen tussen 11 en 15 uur kunt u ook de werkgroep, bestaande uit Hans en Marianne Meulman, Nicole Groothuijsen en Pierre Ackermans en projectcoördinator Nelleke Bongers aan het werk zien.

Het Mag Museum

Bij het MAG museum vindt u een zeer uitgebreide collectie van Maastrichts glas- en aardewerk. Al het glaswerk is ontworpen door Willem Jacob Rozendaal (1899-1971). Rozendaal heeft tussen 1928 en 1938 een zeer omvangrijke collectie glas ontworpen. Naast glas is er ook Maastrichts aardewerk uit dezelfde periode te zien. Er is aardewerk ontworpen door Rozendaal, maar ook aardewerk van de bekende kunstenaar Edmond Bellefroid te zien.

Andere kunstenaars waarvan u werken kunt zien zijn: Max Verboeket (glas), Pieter Stockmans (keramiek), Leen Muller (keramiek), H.G.H. Cuypers (glas), Camille Zeguers (keramiek), Louis Bogtman (batik op hout) en Eduard Bischoff (houtsnede)

Gezonken Schattengeheimen van de Maritieme Zijderoute

Van 7 september 2019 tot en met 28 juni 2020 presenteert het Princessehof de tentoonstelling Gezonken Schatten: geheimen van de Maritieme Zijderoute. De tentoonstelling laat keramiek en andere voorwerpen zien die gevonden zijn aan boord van acht scheepswrakken uit de negende tot en met de negentiende eeuw. De keramische schatten vertellen fascinerende verhalen over de Maritieme Zijderoute in Azië. Daarmee gaat een verborgen wereld open van internationale handel, strijd op zee, mensensmokkel en schatgravers.

Mosa Design

Tijdloos porselein uit Maastricht

Centre Céramique presenteert Mosa-serviezen waarbij functionaliteit en vormgeving perfect in balans zijn. Buiten deze balans ligt de nadruk vooral op het design.

Centraal staan de ontwerpen van het Mosa Designteam met iconische ontwerpers zoals Edmond Bellefroid en Pieter Stockmans. Met een nadruk op de vormen en het elegante materiaal bekijkt de tentoonstelling deze ontwerpen vanuit een nieuw perspectief. Is dit echt maar serviesgoed of kunnen we ook spreken van kunst?

Deze expositie vormt ook het sluitstuk van een samenwerking met Vormstof. Jo Schoenmakers en Marjo De Vries maakten van ‘De Vogel’ (een iconisch design object van vormgever Bellefroid) een nieuwe mal aan de hand van een 3D print.  Deelnemers aan Designday 2018 gingen ermee aan de slag en de resultaten worden gepresenteerd in de tentoonstelling. Bellefroid 2.0.

Tijdens de opening zal Pieter Stockmans vertellen over zijn wereldberoemde serviezen waarin hij de balans vond tussen vorm en functionaliteit. Daarnaast geeft Vormstof meer uitleg over het project Bellefroid 2.0 en waarom porselein het mooiste materiaal is om mee te werken.

Mosa Design is een tentoonstelling voor iedereen met een interesse voor porselein, serviesgoed, design en het rijke, keramische verleden van Maastricht.

Kijk voor diverse activiteiten in onze agenda en op facebook.
Er zijn diverse workshops voor jong en oud; treed in
de voetsporen van het Mosa Design Team en ontwerp en
maak je eigen servies, of beschilder het. Daarnaast zijn
er rondleidingen waarbij we het depot zullen bezoeken. Voelen, ruiken en proeven mag ..

25 januari 2019  t/m onbekend, wegens succes verlengd |Mosa Design, tijdloos porselein uit Maastricht|Locatie Sphinx Vitrine

De Vereniging Vrienden Nieuwe Kunst 1900 (VVNK) bevordert de belangstelling voor Nederlandse kunst, waaronder keramiek, uit de periode 1880-1940: via het blad ‘Rond 1900’ en de website www.vvnk.nl. De VVNK houdt excursies, en organiseert symposia en buitenlandse kunstreizen. Verder financiert ze publicaties over kunst en kent prijzen voor master- en bachelor-scripties toe. Lid worden kan voor € 30 per jaar (partner € 20).