Links-Tentoonstelling

Gezonken Schattengeheimen van de Maritieme Zijderoute

Van 7 september 2019 tot en met 28 juni 2020 presenteert het Princessehof de tentoonstelling Gezonken Schatten: geheimen van de Maritieme Zijderoute. De tentoonstelling laat keramiek en andere voorwerpen zien die gevonden zijn aan boord van acht scheepswrakken uit de negende tot en met de negentiende eeuw. De keramische schatten vertellen fascinerende verhalen over de Maritieme Zijderoute in Azië. Daarmee gaat een verborgen wereld open van internationale handel, strijd op zee, mensensmokkel en schatgravers.

Mosa Design

Tijdloos porselein uit Maastricht

Centre Céramique presenteert Mosa-serviezen waarbij functionaliteit en vormgeving perfect in balans zijn. Buiten deze balans ligt de nadruk vooral op het design.

Centraal staan de ontwerpen van het Mosa Designteam met iconische ontwerpers zoals Edmond Bellefroid en Pieter Stockmans. Met een nadruk op de vormen en het elegante materiaal bekijkt de tentoonstelling deze ontwerpen vanuit een nieuw perspectief. Is dit echt maar serviesgoed of kunnen we ook spreken van kunst?

Deze expositie vormt ook het sluitstuk van een samenwerking met Vormstof. Jo Schoenmakers en Marjo De Vries maakten van ‘De Vogel’ (een iconisch design object van vormgever Bellefroid) een nieuwe mal aan de hand van een 3D print.  Deelnemers aan Designday 2018 gingen ermee aan de slag en de resultaten worden gepresenteerd in de tentoonstelling. Bellefroid 2.0.

Tijdens de opening zal Pieter Stockmans vertellen over zijn wereldberoemde serviezen waarin hij de balans vond tussen vorm en functionaliteit. Daarnaast geeft Vormstof meer uitleg over het project Bellefroid 2.0 en waarom porselein het mooiste materiaal is om mee te werken.

Mosa Design is een tentoonstelling voor iedereen met een interesse voor porselein, serviesgoed, design en het rijke, keramische verleden van Maastricht.

Kijk voor diverse activiteiten in onze agenda en op facebook.
Er zijn diverse workshops voor jong en oud; treed in
de voetsporen van het Mosa Design Team en ontwerp en
maak je eigen servies, of beschilder het. Daarnaast zijn
er rondleidingen waarbij we het depot zullen bezoeken. Voelen, ruiken en proeven mag ..

25 januari 2019  t/m onbekend, wegens succes verlengd |Mosa Design, tijdloos porselein uit Maastricht|Locatie Sphinx Vitrine

De Vereniging Vrienden Nieuwe Kunst 1900 (VVNK) bevordert de belangstelling voor Nederlandse kunst, waaronder keramiek, uit de periode 1880-1940: via het blad ‘Rond 1900’ en de website www.vvnk.nl. De VVNK houdt excursies, en organiseert symposia en buitenlandse kunstreizen. Verder financiert ze publicaties over kunst en kent prijzen voor master- en bachelor-scripties toe. Lid worden kan voor € 30 per jaar (partner € 20).