Artikel Bestuur Diverse uitgaven Beurzen Home Oproep/vragen

Cachepots en kannen van Regout en Société Céramique ± 1880-1920

Dit boek bevat 107 bladzijden met foto's en modelnamen van alle tot nu toe bekende cachepots, lampetkannen, waterkannen en melkkannen van beide fabrieken.

Het boek kost € 25,00 voor leden, € 27,50 voor niet-leden. Verzendkosten € 5,00

U kunt de boeken bestellen door te mailen naar j.meulman6@upcmail.nl.  Na betaling ontvangt u de bestelling zo spoedig mogelijk thuis gestuurd.

Denk in dat geval aan de extra verzendkosten. U kunt het natuurlijk ook komen afhalen op één van de beurzen en daar contant betalen.

Het geld kunt u overmaken op IBAN: NL79INGB0009027164 (BIC: INGBNL2A) t.n.v. J.J.A. Meulman te Eindhoven.   Graag bij storting van het bedrag uw volledige adresgegevens mailen of bij de betaling vermelden!

Drukdecors in beeld

Deel 1, 2 en 3 met als titel: Drukdecors in beeld zijn verschenen

Het eerste boek bevat alle toe nu toe bekende drukdecors van de firma P. Regout van A t/m M.

Het heeft 161 bladzijden met de decors op alfabetische volgorde, inclusief foto en bijzonderheden zoals:  kleuren, datering en andere relevante gegevens. Het boek wordt uitgegeven in A4 formaat met paperback cover. De foto’s zijn voor het merendeel in kleur. Van de bordenseries en de meervoudige decors zijn, indien beschikbaar, alle verschillende afbeeldingen opgenomen.

Deel 1 gaat voor leden € 32,50 kosten en voor niet-leden € 35,00.

Het tweede boek bevat alle toe nu toe bekende drukdecors van de firma P. Regout van N t/m Z, decornummers en decors zonder verdere aanduiding. Het heeft 157 bladzijden. De prijs is € 32,50 voor leden en € 35,00 voor niet leden.

In deel 3 staan de drukdecors van de Société Céramique, N.A. Bosch, Clermont en Chainaye, G. Lambert en F. Regout. Het boek bevat 243 bladzijden en kost € 42,50. Voor niet leden € 45,00.

U kunt de boeken via e-mail bespreken  of bestellen (j.meulman6@upcmail.nl) en op één van onze beurzen ophalen.

Als u het wilt laten opsturen kost dat € 5,00 voor 1 boek, meerdere boeken tegelijk € 6,95 tot een gewicht van 10 kg. Voor het buitenland gelden andere tarieven.

Het geld kunt u overmaken op IBAN: NL79INGB0009027164, BIC: INGBNL2A t.n.v. J.J.A. Meulman te Eindhoven. U ontvangt het boek dan op een door u bezochte beurs verderop in het jaar of u krijgt de bestelling thuis gezonden, denk in dat geval aan verzendkosten.

Inkijkexemplaren van deel 1, 2 en 3 liggen op de beurzen ter inzage.

Inmiddels is er ook een supplement op deel 1, 2 en 3 verschenen. Dit boek kost € 25,00 voor leden, verzendkosten € 5,00

Het boek bevat 108 verschillende decalcomanie decors in kleur van P. Regout  uit de periode 1900-1940 met nummeraanduiding. 35 bladzijden.

Het kost € 12,50 voor leden en € 15,00 voor niet-leden

Verzendkosten € 5,00 (maximaal 2 boeken)

Vergeet niet om bij alle bestellingen duidelijk aan te geven welk boek u wilt hebben!

De uitgave van het decor- modellenboek kost € 27,50. Verzendkosten € 2,50.

Mailt u dan naar: beurzen@verenigingmaastrichtsaardewerk.nl en stort het bedrag op ING rekening IBAN: NL25INGB0009188768, BIC: INGBNL2A t.n.v. VMA te Wageningen

Uiteraard ligt deze uitgave ook op de bestuurstafel tijdens onze beurzen

Wilt u deze uitgave bestellen, mailt u dan naar: beurzen@verenigingmaastrichtsaardewerk.nl

en stort het bedrag op ING rekening IBAN: NL25INGB0009188768, BIC: INGBNL2A, t.n.v. VMA te Wageningen

Het boek kost € 27,50.

Verzendkosten € 2,50. Ook te koop op onze beurzen.

Maastrichts boerenbont.

Dit boek behandelt de historie van het boerenbont, maar het is vooral een boek voor verzamelaars en geïnteresseerden in  boerenbont uit Maastricht.

Voor het eerst staan zowat alle dessins overzichtelijk per fabriek bij elkaar en hebben de meeste decors een nummer of naam gekregen

Handgeschilderd
Spons stempel
Decor Paul

- Er is speciale aandacht voor patroon 15 van de Sphinx dat tot het einde van de

huishoudelijke productie van deze fabriek een enorm verkoopsucces was.

- Het verhaal van een ontwerper en productontwikkelaar geven een interessant

kijkje achter de schermen in het productieproces van De Sphinx.

- Bijzondere naoorlogse boerenbontontwerpen van Guillaume Serpenti en een

aantal probeersels uit de Royal Sphinx periode maken het verhaal compleet.

Het boek kost € 25,75

Het is te koop in de boekhandel, op onze beurzen en op de Verzamelaars Jaarbeurs in het najaar in Utrecht.

U kunt het ook bij ons bestellen, inclusief verzendkosten is de prijs € 27,00.

Mail uw bestelling aan:beurzen@verenigingmaastrichtsaardewerk.nl en maak het bedrag over op IBAN: NL25INGB0009188768, BIC: INGBNL2A, t.n.v. VMA te Wageningen, onder vermelding van:

"Boerenbontboek",  u krijgt het dan zo spoedig mogelijk thuisgestuurd.

Jubileumuitgave VMA 100 + Uitgave VMA 104.

VMA 100 bevat het artikel over Henri Verstijnen een ontwerper bij de Société Céramique.

VMA 104 is gewijd aan het atelier voor kunstkeramiek "Astra" van Johan Lint.

Alle uitgaven zijn ook los te koop voor niet-leden.

Andere uitgaven:

VMA 101 Schietspoel van aardewerk Pepinster Belgique, Hoe verkreeg keramiek haar naam

VMA 102 Napoleon bordje, boekbespreking Maastrichtse serviezen 1917/1937 van Robert Fock

VMA 103 Maastrichts aardewerk en de Olympische Spelen van 1928, Bekende ontwerpers in dienst van de Maastrichtse aardewerkfabrieken, Cosy teapots ook uit Maastricht?, Aardewerkfabriek Chemkefa, Reclame op Maastrichts aardewerk Honig van Matthes

VMA 105 Spreuken/reclame op aardewerk, Herdenkingsbord Noury & v.d. Lande  PR € 3,50

VMA 106 Henri Breetvelt, De kwispedoor

VMA 107 Maria Delago I, Die Groot Trek I , Bijzondere stukken: 1. Bak voor nachtkastje SC

VMA 108 Pierre Daems deel 1, Schoonmaken van aardewerk

VMA 109 Pierre Daems deel 2, Bijzondere stukken: 2. Wasstellen decor Kari en decor Papillons  PR

VMA 110 Kokskoppen Servex Royal Sphinx, Bijzondere stukken: 3. Likkepot van Chris v.d. Hoef, M decors van P. Regout, Uit de Sphinxcollectie: 1. Koekdoos Elvire PR - 2. Een stoere zeemanskan PR, Foto's: 392. Decor Anna SC - 393. Genre tafereel (Jachtsujetten?) PR

VMA 111 Pastel I, Pierre Daems deel 3, Uit de Sphinxcollectie: 3. Melkkannetje Punch PR - 4. Theepot en melkkannetje met klaproos decor PR, Bijzondere stukken: 3a. Beker Likkepot - 4. Herdenkingsbord M. Carnot FR, Foto's: 394. Herdenkingsbord Juliana PR - 395. Decor Slamat PR

VMA 112 Glanzende glazuren,  Die Groot Trek II, Uit de Sphinxcollectie: 5. Theepot model Grieksch PR - 6 Kommen voor Santana & Cia, Caracas Venezuela, Bijzondere stukken: 5. Koelkruiken, Foto's: 396. Decor Dancing PR - 397. Decor Cardinal PR, Die Groot Trek

VMA 113 Osalon stijselkom, Pastel II, Puddingvormen, Uit de Sphinxcollectie: 7 en 8 -  2 Sculpturen van Henri Verstijnen, Bijzondere stukken 6: Inktkokers PR, Regout in Oman, Foto's 398-399

VMA 114 Mosa uit de collectie van Henk van Buren, Pastel III, Bijzondere stukken: 7. Mosa bord Heilig Hart, Aap Mosa, foto's: 400. Decor Opera PR - 401. Decor Landscape in Holland G. Lambert, Uit de Sphinxcollectie: 9. Vaas wapen van Amsterdam SC 10. Reclametegel Mosa voor SC

VMA 115 Maria Delago II, Marguerite Friedlander & Franz Wildenhain werkzaam bij Het Kruikje in Putten, Zuid-Amerikaanse afzetmarkt, Bijzondere stukken: 8. Chocoladeketel Crocus PR -  Wasstel voor kinderen SC, Uit de Sphinxcollectie: 11. Stroopkan zonder tuit PR 12. Waterkan model Bowl PR 13. Beker Wild rose PR, Foto's: 402. Decor Pacha PR - 403. Decor Buffalo Hunt PR

VMA 116 Fremi, Mickey Mouse, William Tell?, Bijzondere stukken: 9 IJsbeer en roofvogel van Henri Verstijnen, Uit de Sphinxcollectie: 14. Dekschaal Abbey PR - 15. Voorraadbusje Willow PR, Foto's: 404. Decor Etruria SC - 405. Decor Papo PR

VMA 117 Borden van Chemkefa, Pastel IV, William Tell II, Uit de Sphinxcollectie: 16. Lampetkan PR - 17. Melkkan PR, Bijzondere stukken: 10. Koelkruik PR en reclamemateriaal met decorontwerp van W.J. Rozendaal, Foto's: 406. Decor Lapins SC - 407. Decor Portici PR €

VMA 118 Faust en Mephisto, Religieus gebruiksaardewerk, Exportfirma en grossier Smeets, Herfst & Co, Uit de Sphinxcollectie: 18 en 19 Borden SC sjabloon spuitwerk over roken, Bijzondere stukken: 11. Hors d'oeuvre schaal decor Landschap SC, Foto's: 408. Decor Lahore PR -  409. decor Plough PR

VMA 119 Aardewerkfabriek De Batavier, Pastel V, Uit de Sphinxcollectie 20 en 21 Vazen Model Nora beschilderd door Henri Breetvelt, Bijzondere stukken 12 schaakstukken voor prins Bernhard - 13 koffiefiltreerkan met decor Axel, Foto's 410. Decor Wild Rose - 411. Decor July & September €

VMA 120 Decornummers onder aardewerk van P. Regout, Deshima: Regout in Japan, Maastrichtse ikoon, Sfinxkoppen, Decor Willow een smartlap, Bijzondere stukken: 14. Lampetkan SC met decor Lily & Rose - 15. Broodplaat met handgeschilderd decor PR, Foto's: 412. Decor Tancrede PR - 413. decor Pet lambs PR, Uit de Sphinxcollectie: 22. Christusbeeld van Piet Gerrits SC- 23. Fruitschaal model Calbasse PR

VMA 121 175 jaar Sphinx, Mohammed in Maastricht Oosterse religie op westers aardewerk, Pastel VI, Trouwen is houwen allegorisch aardewerk, Bijzondere stukken: 16. Pommadepotje PR- 17. Onderschotel voor eierdopjes PR, Foto's 414: Decor Summer Autumn PR - 415. Decor Chasse SC, Uit de Sphinxcollectie: 24. Puddingvorm aapje SC - 25 Kastvaas SC

VMA 122 Wim Visser. Catalogus bij de tentoonstelling van unica in het Museum aan het Vrijthof van 26 maart tot 27 mei 2012.

VMA 123 Kunst-atelier de Groot-Crolla, Foto's: 416. Decor Mulhouse SC - 417. Decor Panama PR. Uit de Sphinxcollectie: 26, 27en 28. Borstelvazen PR €

VMA 124 Charles Vos deel 1

VMA 125 Charles Vos deel 2, Nummerplaatje van Regout

VMA 126 Charles Eyck menutegels, atelier ELGI, Uit de Sphinxcollectie: 29  en 30. Gelegenheidsborden PR, Bijzondere stukken: 18 en 19. Waterkannen SC als Belgisch souvenir, Foto's: 418. Decor Brussel PR - 419. Theegoed SC  in Art deco stijl

VMA 127 J.F. Millet Franse kunst op Maastrichts aardewerk, Keukenkasten van PR en SC, Jubileumbokaal directeur De Sphinx Fernand Claessens, Bijzondere stukken: 20. Aap van Henri Verstijnen - 21. Vaas met speciaal glazuur SC, Foto's: 420. Decor Palissy SC - 421. Kandelaars Mosa

VMA 128 Astra zes jaar later, Een bord vol... Judaïca op Maastrichts aardewerk PR, Foto's: 422. Decor Corea PR - 423. Theegoed Mosa, Bijzondere stukken: 22. Dekseldoosje met bronzen vatting voor de Franse markt  PR- 23. Kandelaars PR

VMA 129 Judaïca, Otmar Lochschmidt, Decor Palissy, Fancy datering, Bijzondere stukken 25-25: Friese spreuken, Uit de Sphinxcollectie: Sierbord Breetvelt en melkbus, Nieuwe vondsten met betrekking tot "Die Groot Trek", Foto's 424 decor Plata en 425 tabakspotten.

VMA 130 de Jeker,  Fremi, Koetjes en kalfjes, beelden bijstellen,  Foto's 426. Koekdoos spuitwerk kippen SC - 427. Gedenkbord Jamboree 1937 P. Regout, Bijzondere stukken: 26. Schaaltje PR met tekens van de dierenriem, 27. Tabakspot SC Mobilisatie 1914.

VMA 131 Jef Courtens, Staatsmijnen, Bijzondere stukken: 28  Lavabo's met een missie, Foto's 428 Decor Diane, 429 Decor Atlanta, Uit de Sphinxcollectie: 35. Kop PR met bijzonder drukdecor, 36.Theepot SC met plaatjes ontworpen door Henri Verstijnen

VMA 132 Mosa tanks, Piet Stockmans ontwerper Mosa, Foto's 430 Jardinière Mosa met Delfts motie, 431 kommetje met decor Wreath, Uit de Sphinxcollectie: 37 Naamplaat PR, 38 Luciferhouder SC, Bijzondere stukken: Oosters en Japans bord handgeschilderd

VMA 133 Frans Tuinstra, Humor: spreuk op een bord, Mijn zorg: jubileumbord t.g.v. het 50 jarig bestaan van de Nederlandse Katholieke Mijnwerkersbond,  Foto's 432 koffiepot decor Alhambra, 433 kom decor Samarcand, Uit de Sphinxcollectie: 39 jardinière decor Gelderland, 40 jardinière decor Sassenheim, Bijzondere stukken: 34 lampetkan decor Goudkust, 35. drinkkom met schotel decor Bloempot

VMA 134 Het Artis servies van W.J. Rozendaal, Op bezoek bij Jan Zandberg, Frederik Regout een korte geschiedenis, Uit de Sphinxcollectie: 41 en 42 borden spuitwerk sjabloon Société Céramique, Bijzondere stukken: 36 cachepot met decor Boekvink, 37 pannenkoekenbord Familie Kakelbont

VMA 135 Astra, Oudste borden, Sphinx & Mosa anno nu, Op bezoek bij Frans Maassen, Uit de Sphinxcollectie 43 handgeschilderd bord Hubert Scholberg, 44 handgeschilderd bord Guill Serpenti, Bijzondere stukken 38 boerenbontbord met vogel, 39 boerenbontkan SC, foto 436 bord Paddyhalm, 437 melkkan Mountain Maid

VMA 136 Op bezoek bij de familie Meeershoek, Het Maastrichtse aardewerk van Arie Polling, foto's 438 decor Agra, 439 jampot model Meloen, Bijzondere stukken 40 turbine, 41 ijsbeer, Gedenkbord Mosa In dit teeken zullen wij overwinnen, Handgeschilderde decors deel 2

VMA 137 Bourdalou, Jema, Nijmegen in beeld, Op bezoek bij Coby en Jan Blankenburgh, Uit de Sphinxcollectie 45 en 46 Handgeschilderd, Bijzondere stukken 42 Mobilisatie, 43 Wederkeer

VMA 138 Op bezoek bij Toos en Hans Boelkens, Kunst en vliegwerk, Pudding toe, Waar moet ik mijn jas ophangen?, Uit de Sphinxcollectie 47 Waterkan decor M 20, botervloot decor M 41, Bijzondere stukken 44 aspergeschaal, 45 botervloot.

VMA 139 We(lington) of niet?, Lange Lijs, Uit de Sphinxcollectie 49 en 50 reclame/snijplaten,  Foto's 444 decor Herders en 445 Decor NoordHolland, Ragout(?) & Co, Van de werkvloer Ernest Spronken

VMS 140 Op bezoek bij Eric Timmermans, Foto's 446 decor Perles, 447 Tulpenvaas Mosa decor 515 n/Delft , Parafeu, Asbakjes I,

VMA 141 Op bezoek bij Irene Keim, De techniek van het decoreren deel 1 door Serge Langeweg, Foto's 448-449, Uit de Sphinxcollectie 51-52, Een afgekeurde Mosa-vaas door Willem Meershoek, Kannetjes van Frederik Regout door Hans Meulman,

VMA 142 Op bezoek bij Hans en Marianne Meulman, De techniek van het decoreren deel 2 door Serge Langeweg, Een speld in een hooiberg, bespreking van het boek: Vaderlandse geschiedenis op Maastrichts aardewerk, Foto's 450-451, Uit de Sphinxcollectie 53-54, Bijzondere stukken 48-49

VMA 143 De techniek van het decoreren deel 3 door Serge Langeweg, Kunst en keramiek, Toine Corstjens 1920-2015

VMA 144 De techniek van het decoreren deel 4, Links- of rechtshandig, Susu van Petrus Regout, foto 452-453, Op bezoek bij Jolanda Mioch, Pasten VII, Asbakjes II, Bijzondere stukken 50-51, Jeugdzorg in 1918, Uit de Sphinxcollectie 55-56

Alle bulletins ouder dan 1 jaar kosten € 3,00 per stuk, de laatste jaargang kost € 5,00 per stuk

Mail uw bestelling van bulletins aan: secretariaat@verenigingmaastrichtsaardewerk.nl en stort het geld op ING rekening  IBAN: NL25INGB0009188768, BIC: INGBNL2A, t.n.v. VMA te Wageningen. Verzendkosten afhankelijk van de grootte van de bestelling

Alle uitgaven zijn ook te koop op onze beurzen.

In het boek over Maastrichtse kinderserviezen komen de serviezen en het kindergoed aan de orde van P. Regout, Société Céramique, Mosa en enkele kleine fabrieken.

Voorafgegaan door een korte historische verantwoording, volgt de beschrijving per fabriek en per serviessoort: eetserviezen en thee- en koffieserviezen. Ander algemeen kindergoed wordt kort behandeld.

Omdat kindergoed lange tijd gemaakt is, komen er veel verschillende soorten decoraties op voor. Van het fijne handgeschilderde, via filets en (ingekleurde) drukdecors naar decalcomanie (plakplaatjes) en de sjablonen.

Daar waar een verscheidenheid aan afbeeldingen op het servies voorkomt, is in hoofdstuk 7 getracht van zoveel mogelijk decors de details te tonen. Dit geldt vooral voor de plakplaatjes en de sjablonen.

Het boek kost € 25,00 voor leden en € 27,50 voor niet-leden. Verzendkosten € 5,00. Ze zijn ook op de VMA beurzen en op de VerzamelaarsJaarbeurs in Utrecht in november te koop. U kunt het boek bestellen door te mailen naar: info@verenigingmaastrichtsaardewerk.nl of j.meulman6@upcmail.nl. en stort het geld op ING rekening IBAN: NL79INGB0009027164, BIC: INGBNL2A, t.n.v. J. Meulman te Eindhoven

Thee- koffieserviezen model Berlijn van P. Regout                                                     Thee- koffieserviezen model Julia van de Société Céramique

Jubileumaanbieding 2009

Maastrichts aardewerk van A(ap) tot Z(alfpotje) Deel 2

Een uniek prentenboek boordevol foto's en wetenswaardigheden.

Voor leden € 10,-

Ook te bestellen: € 12,- inclusief verzendkosten, vooruit over te maken onder vermelding van: jubileumboek 1 of/en 2

Van deel 1 is nog een beperkt aantal exemplaren leverbaar.

Bij verzending van deel 1 en 2 bedragen de portokosten € 3,00

Prijs per deel voor niet-leden:

€ 15,00 (€ 18,00 inclusief verzendkosten)

Boekje over het Lange Lijs servies kantig, rond en het derde servies.

Ook verkrijgbaar tijdens de VMA beurzen, evt. info bij het VMA bestuur

Of te bestellen: Mail uw bestelling aan: beurzen@verenigingmaastrichtsaardewerk.nl en stort het geld op ING rekening IBAN: NL25INGB0009188768, BIC: INGBNL2A, t.n.v. VMA te Wageningen.