Artikel Bestuur Diverse uitgaven Beurzen Nieuwe uitgaven Oproep/vragen

Home Populaire decors Speciale vondsten Geheugen van Nederland Tentoonstellingen

PASTELPASTELPASTELPASTELPASTEL

Omslagfoto van het contactblad van de N.V. Koninklijke Sphinx-Céramique

v/h Petrus Regout Maastricht uit 1962 met het bijschrift:

Onze vensterplaten en Pastel-servies brengen sfeer in elk interieur.

De kopjes zijn van het model Enny, theepot, melkkannetje en suikerpot zijn model Riga.

De samenstelling van dit servies werd Parisienne genoemd.

De kop en schotels waren standaard in zes verschillende kleuren in het assortiment.

Een beknopte geschiedenis van het pastel

De productie van het pastel huishoudelijk aardewerk en porselein loopt van 1953 tot 1969. Het werd uitgevoerd op serviezen, serviesdelen en op losse stukken van diverse ontwerpers.

Bij Société Céramique zien we kort voor de fusie met De Sphinx soepkommen en een pindastel.

Bij de Sphinx (1947-1958) en na de fusie bij N.V. Sphinx Céramique (1958-1960) en vervolgens N.V. Koninklijke Sphinx (vanaf 1960) wordt het vooroorlogse model Maas (1932) van ontwerper Edmond Bellefroid in 1953 als eerste voorzien van pasteltinten. Daarna volgen nieuw ontworpen serviezen.

Bij de serviezen werden veel losse artikelen gemaakt die dan meestal weer als aanvulling bij de diverse modellen konden worden gebruikt.

In samenwerking met de Naardense firma Louis Blok Azn. werden vanf 1961 koffiefilterkannen vervaardigd die onder het merk Filtroma (later Filtropa) in de handel werden gebracht. Deze kannen en de bijbehorende filters werden ook in pastelkleuren gemaakt

I

Van de bestaande modellen werden onderdelen voorzien van bekende merknamen zoals: Kwatta, Zwarte Kat koffie, Royco, California en OXO.

Bij MOSA werd in 1958 het porseleinen servies model Paola van ontwerper Edmond Bellefroid in pastel uitgebracht.

Ook de firma Boch Frères uit La Louvière België heeft serviezen in pasteltinten gemaakt. Hieronder enkele voorbeelden.

Jolanda Mioch heeft een zestal interessante artikelen geschreven over pastel die zijn verschenen in de VMA bulletins nr. 111, 113, 114, 117, 119 en 121.

De uitgaven kosten € 2 per stuk exclusief verzendkosten, zes artikelen samen €10, exclusief € 3,95 verzendkosten.

Deze uitgaven zijn te koop bij de vereniging. U kunt ze bestellen door te mailen naar: beurzen@verenigingmaastrichtsaardewerk.nl

Hieronder een bloemlezing uit de artikelen van Jolanda Mioch.

Pastel 1

Het eerste servies dat in pastelkleuren op de markt kwam was het door Edmond Bellefroid ontworpen model Maas. Deze herintroductie vond plaats in 1953.

Pastel 2

Het Kera-Nova servies Desiree werd in 1954 ontworpen door Pierre Daems.

Voor de kleuring van het Kera-Nova servies werd voor het eerst gebruik gemaakt van engobe. Dat is een dun laagje klei dat wordt aangebracht op de ruwe serviesdelen. De engobelaag is zo dun dat deze al op het serviesdeel hecht door het erin onder te dompelen.

Pastel 3

Het vuurvaste pastel Parafeu-Colorit wordt in 1957 uitgebracht. Ook dit is een ontwerp van Pierre Daems. Van Parafeu-Colorit is een vrij uitgebreid aantal onderdelen op de markt gebracht. De collectie bestond uit o.a. thee- en koffiepotten, vuurvaste schotels, schalen, kasserollen, pasteipannetjes en eierschelpen.

Pastel 4

Het Amsterdam servies wederom van Pierre Daems uit 1959 kenmerkt zich door de kantige vormgeving die vandaag de dag ook niet zou misstaan. Het servies heeft gekleurde delen en de details zitten in de blanke deksels van zowel koffie- en theepotten, suikerpotjes en dekschalen.

Pastel 5

Serviezen Carmen en Charmant zijn ontworpen door Otmar Lochschmidt. Beide serviezen worden in 1959 op de markt gebracht. Carmen is alleen verkrijgbaar als set in een luxe geschenkverpakking. Het servies Charmant bestaat voor een gedeelte uit nieuwe onderdelen maar ook uit bestaande stukken van andere serviezen.

Pastel 6

In 1963 volgt nog het servies Aida, ook ontworpen door Otmar Lochschmidt.  Het koffie- theeservies bestond uit: koffie- theepot, roomkannetje, suikerpot en zes verschillende kleuren kop en schotels. De koffie- en theepotten zijn geheel voorzien van een witte handgreep en tuit en een wit deksel waarvan de bovenkant van de dekselknop dezelfde kleur heeft als het lichaam van de pot.